Der skal ikke mye til i dag for å ødelegge en virksomhets rykte, for det har aldri vært lettere for enkeltpersoner å ytre meningen sin, eller legge ut innhold på nettet. Det kan derfor for alle virksomheter være en viktig og givende investering å får begynt forebyggende arbeide med Proaktiv Omdømmebygging for å sikre seg mot dårlig omtale på nettet.
På sosiale medier, fora, anmeldelsessider, blogs og lignende kan man i dag lett gi uttrykk for meninger om en virksomhet eller et produkt.
Denne type hjemmesider er av den grunn også veldig sterke fordi de har mange brukere og er veldig dynamiske, noe som passer bra med Googles algoritmer for høyere rangering. Problemet er bare at mange utnytter dette til å ødelegge en virksomhets omdømme. Med Forebyggende Omdømmebygging kan en virksomhet unngå at dette kommer til å påvirke ryktet deres.
Dårlig omtale kan utformes på mange forskjellige måter. Det kan være muntlig; at noen i nettverket ditt snakker negativt om en virksomhet. Det kan skje i offline medier; trykte medier, TV, radio, der både seriøse og useriøse medier fremhever en historie som setter virksomheten i et dårlig lys. Og det kan skje online, der søkemaskiner som Google indekserer alt innhold på nettet. Denne siste formen for dårlig omtale kan forebygges med Proaktiv Omdømmebygging der effektivt går inn og reder dårlig omtale.
Ifølge Danmarks Statistikk foretrekker 92 % av danske internettbrukere å bruke Google når de skal søke etter et produkt, en virksomhet, en person og lignende. Måtene som er nevnt over vil alle, på den ene eller andre måten, ha det resultatet at den dårlige omtalen havner online. Når Google indeksere nesten alt på nettet og presentere disse i søkeresultatene, er det et veldig viktig medie å "ikke bli uvenner med".
Blir dårlig omtale synlig i Googles søkeresultater er det ingen tvil om at den vil bli sett av eksisterende eller kommende kunder, samarbeidspartnere, leverandører, distributører, venner, familie og så videre.
Alle virksomheter og deres kommende nøkkelmedarbeidere kan bli utsatt for negativ omtale. Alle virksomheter med dårlig rykte online kan også være sikre på å miste kunder, om de ikke gjør noe for å forbedre den dårlige omtalen online. En undersøkelse foretatt av analyseinstituttet YouGov viser, at 70 % av danskene ville velge bort en virksomhet hvis de fant dårlig omtale om dem på nettet.
Dårlig omtale kan dermed bli virkelig dyrt hvis der ikke blir handlet proaktivt i kampen med Forebyggende Omdømmebygging.
Mange virksomheter undervurderer nemlig hvor stort tapet kan være i forbindelse med å ha dårlig omtale liggende på nettet.
Ved å investere i Proaktiv Omdømmebygging kan en virksomhet sikre seg at et viktig medie som Google ikke presentere virksomheten på en dårlig og urettmessig måte ovenfor forbrukere som finner dem gjennom Google.
ATAKs arbeide med Proaktiv Omdømmebygging sikrer med forebyggende tiltak at dårlig omtale av virksomheten din ikke får mulighet til å bli alt for synlig på de første sidene i Googles søkeresultater – kontakt oss allerede nå for å komme i gang med det forbyggende arbeidet.
Prisen på vår assistanse starter på NOK 5.700
og varierer deretter i pris avhengig av casens størrelse og karakter.
Er du interessert i å lære mer om hvordan du kan avlive dårlig publisitet?
Kontakt ATAK på 5321 5060 eller trykk på knappen under.