Et rykte online kan sammenlignes med personers, produkter eller virksomheters rykte i det virkelige liv. Hvis en venn sier ”ALDRI bruk støvsugere fra Hr. Jensens Støvsugere, de spyr ut mer støv enn de suger inn”, da unngår vi selvsagt å kjøpe støvsugere fra nettopp det merket. Det samme gjelder på nettet.
Når vi søker etter opplysninger om et spesifikt produkt og de første tre sidene i søkeresultatet er full av dårlige anmeldelser av et bestemt merke er det mer sannsynlig at vi går etter etter en annet merke, i stedenfor å undersøke nærmere selv.
Forskjellen på omtale i det virkelige liv og på nettet er at alle de opplysninger som finnes på nettet indekseres – altså lagres – av søkemaskinene. Dette vil si, at en gammel sak mellom forbruker og virksomhet, som ikke lengre er relevant eller aktuell, kan få ufortjent mye oppmerksomhet hvis det kommer opp på første side i søkeresultatene.
Omdømmebygging går ut på å rydde opp i dårlig omtale og de negative kommentarene, og sørge for at bare ønskelig informasjon er synlig på førstesiden, i tilfelle potensielle kunder og samarbeidspartnere søker etter deg eller virksomhetens produkter og services på nettet.
Er du interessert i å lære mer om hvordan du kan avlive dårlig publisitet?
Kontakt ATAK på 5321 5060 eller trykk på knappen under.